vrijdag 3 januari 2020

De voorbereidingen

Na ons onverwachte avontuur in 2018 door (vooral) Arizona en New Mexico hadden we al snel bedacht dat we in 2019 weer graag wat meer groen wilden zien. En toen ik met een collega over zijn vakantieplannen sprak en in hun rondje in ieder geval ook Yellowstone voorkwam, vertelde ik dat thuis. En toen waren we er snel uit... daar wilden wij ook weer naar toe!

In 2017 zijn we 'over links' van Seattle naar Las Vegas gereden. Nu wilden we 'over rechts'. Dus via Yellowstone. Ook North Cascades NP en Glacier NP willen we niet over slaan. Dus als allereerste, ver voordat de vliegtickets werden geboekt, gingen we de overnachting in Glacier boeken. De Swiftcurrent Inn zat toen al vol, maar gelukkig konden we nog terecht in de Sunrise Inn.

Toen moesten we na gaan denken over de volledige route. Het zou in ieder geval een one-way worden. Maar waar eindigen... Denver, Las Vegas of toch LA. In verband met het weer, kiezen we niet voor Denver. Want tegen de tijd dat we dan (weer) in de Rockies zijn is het half september. Dan dus kiezen tussen LV en LA. LV vinden we leuker, maar LA kan wel eens (veel) gunstiger uitvallen voor autohuur omdat er een paar maatschappijen zijn die geen one-way fee rekenen tussen Washington state en California (zie de Grote Wisseltruc in 2017).

Daarnaast zijn we qua start- en einddatum niet heel flexibel. Het is op mijn werk niet gebruikelijk om elk jaar 4 weken vrij te zijn. Dus 3,5 is de max. Dan willen we die dagen natuurlijk zo gunstig mogelijk inzetten. En dat betekent heen vliegen op donderdag en terugvliegen op vrijdag, zaterdag thuis. Hoe meer we daarin schuiven, hoe minder gunstig het qua aantal dagen wordt.

Maar gelukkig komen we na een paar weken hele gunstige tickets van United tegen op Tix.nl (op United.com waren ze echt veel duurder).
We vertrekken op donderdag om 11.00 uur vanaf Schiphol, dan zijn we om 13.00 uur op Chicago en om 16.00 uur vliegen we weer door naar Seattle en daar zijn we dan om 18.30 uur. Op de terugweg vliegen we om 19.20 uur vanuit LA naar Zurich. Daar zijn we dan de volgende dag om 15.15 uur. Om 17.30 uur vliegen we dan weer door naar Amsterdam.

Nu we weten dat we 'moeten' eindigen op LA, kan de rest van de reis gepland worden.Uiteindelijk maakt het niet veel uit; of we nu eindigen met 3 nachten LV of 2 nachten LV en 1 nacht LA. Wij hebben niet zoveel met LA, dus die laatste dag is meer dan voldoende.

Uiteraard zet ik een eerste planning op het AllesAmerika forum. En krijg daar het advies om een dag extra te plaatsen tussen North Cascades en Glacier. Best verstandig inderdaad, want waar ik even niet aan had gedacht: we wisselen dan van tijdzone dus 'verliezen' we een uur. Gelukkig is het hotel in Glacier ook beschikbaar op de 'nieuwe' data en daarna boeken we kamers in Yellowstone.

Hier is niet heel veel betaalbare keuze, maar een is genoeg, dus we boeken een cabin in de OF Snow Lodge. De vorige keer dat we Yellowstone bezochten hebben we niet in het park overnacht, dus dat lijkt ons wel wat.

Ook in Grand Teton boeken we een cabin. Eerst voor 2 nachten bij Colter Bay, maar later besluiten we maar 1 nacht te doen en 1 nacht Jackson. Dat komt voor de volgende dag wat beter uit. Vervolgens komen we erachter dat Downtown Seattle nu echt niet meer te betalen is en daarom boeken we een hotel in de buurt van het vliegveld.

We schuiven hier en daar nog wat met overnachtingsplaatsen en dan zijn ineens alle overnachtingen geboekt en is de route als volgt:

Dag 00: Thuis - Schiphol (Van der Valk)

Dag 01: Schiphol - Seattle (Days Inn by Wyndham Seatac Airport)
Dag 02: Seattle
Dag 03: Seattle - Concrete (Mount Baker Hotel)
Dag 04: Concrete - Winthrop (AbbyCreek Inn)
Dag 05: Winthrop - Coeur d'Alene (Baymont by Wyndham)
Dag 06: Coeur d'Alene - Kalispell (Super 8 by Wyndham)
Dag 07: Kalispell - Glacier (Sunrise Motor Inn)
Dag 08: Glacier
Dag 09: Glacier - Gardiner (Yellowstone Riverside Cottages)
Dag 10: Gardiner - Yellowstone (OF Snow Lodge)
Dag 11: Yellowstone
Dag 12: Yellowstone - Grand Teton (Colter Bay Cabin)
Dag 13: Grand Teton - Jackson (Alpine Motel)
Dag 14: Jackson - Vernal (Marriot Townplace)
Dag 15: Vernal - Moab (Moab Valley RV Resort)
Dag 16: Moab
Dag 17: Moab - Torrey (Broken Spur Inn)
Dag 18: Torrey
Dag 19: Torrey - Saint George (Best Western Travel Inn)
Dag 20: Saint George - Las Vegas (Flamingo)
Dag 21: Las Vegas
Dag 22: Las Vegas - Los Angeles (Best Western Plus Suites LAX)
Dag 23: Los Angeles - Vliegtuig
Dag 24: Vliegtuig - Thuis

De huurauto wachten we nog even mee. We vinden eigenlijk nergens aantrekkelijke prijzen. Alles is best duur. Zelfs met een rewardsprogramma.

Uiteindelijk vinden we de goedkoopste optie bij Avis, zij rekenen vaak ook geen one-way kosten of in ieder geval niet hele hoge. Maar als we daar de extra bestuurder nog bij optellen, komt Sunnycars zelfs nog goedkoper uit.
Tsja, dan boeken we daar de auto. De auto met 1 bestuurder huren is voor ons geen optie, je weet nooit wat er gebeurd en je moet wel goed verzekerd zijn.

Na de huurauto rest ons alleen nog de overnachting bij Schiphol. Ook hier duurt het even voor we iets leuks vinden qua prijs, en het liefste slapen we in het Van der Valk. Dan zijn er een paar dagen wat aanbiedingen waardoor het toch nog leuk (nou ja... in ieder geval minder duur) is om daar een kamer te boeken.

Alles is geregeld, de Esta's zijn nog geldig, boekjes hebben we nu echt niet nodig dus we zijn er klaar voor... Aftellen!